کد مطلب:38896
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:18
لطفاً تعداد آياتي كه دربارة امام حسين تفسير شده را بيان كنيد؟ آيا در قرآن دربارة كربلا چيزي ذكر شده است؟
برخي از آياتي كه براساس روايات اسلامي يكي از مصاديق آن امام حسيناست و به گونهاي به امام حسينتفسير شدهاند، عبارتند از:
1. سوره فجر، به خصوص آيه 27; حضرت امام صادق ميفرمايد: سوره فجر را در هر نماز واجب و مستحب بخوانيد كه سوره حسينبنعلياست.( ثواب الاعمال، شيخ صدوق، ص 123، مطبعة الامير. )
2. سوره اسرأ، آيه 33، كه ميفرمايد مَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِي سُلْطَـَنًا ...; كسي كه مظلوم كشته شده براي ولي او سلطه ]حق قصاص[ قرار داديم حضرت امام صادقميفرمايد: اين قسمت از آيه دربارة امام حسيننازل گرديده است.( الكافي، محمدبن يعقوب كليني;، ج 8، ص 255، حديث 364، دارالكتب الاسلامية، تهران. )
3. بخشي از آيات سوره دهر (انسان) به اهلبيت: از جمله امام حسينمربوط است و بر اين حقيقت نيز روايات فراواني وجود دارد.( ر.ك: تفسير مجمعالبيان، طبرسي;، ج 5، ص 404، داراحيأ التراث العربي، بيروت. )
4. آية مباهله; كه در جريان مباهله پيامبر اكرمحضرت علي و فاطمه و امام حسن و امام حسين: را با خود برد و به همين مناسبت، آيه 61، آل عمران نازل شد و مصداق، ابنائنا امام حسن و امام حسينهستند. (ر.ك: پيام قرآن، آيتالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 9، ص 225 ـ 258، دارالكتب الاسلامية، تهران. )
همچنين آيه تطهير (احزاب، 33) ; آيه مودت (شوري، 23) ; آيه 19 تا 22 سوره الرحمن ; آيه اوليالامر(نسأ،59);
و...
خلاصه اين كه تمام آياتي كه دربارة اهلبيت: نازل شده، شامل امامحسيننيز ميشود.( ر.ك: خصايص الحسينيه، شيخ جعفر شوشتري، ص 76 ـ 81، دارالكتاب / همگامي امام حسينبا قرآن، حسن دهشيري و...، ص 11 ـ 148، ناشر مؤلفان. )
واقعه كربلا در قرآن نيامده; ولي در اوّل 29 سوره از قرآن حروفي آمده كه به حروف مقطعه مشهورند. اين حروف رمزهايي بين خداوند متعال و پيامبراكرمبوده، تنها خداوند متعال، رسولاكرمو ائمه اطهار: از حقيقت آن اطلاع دارند و دربارة آيه يك سوره مريم (كهيعص) روايتي از امام صادقآمده است كه ميگويد: كاف اشاره به كربلا، هأ به هلاكت، يأ به يزيد، عين به عطش و صاد به صبر دارد.( بحارالانوار، علاّمه مجلسي، ج 14، ص 664، داراحيأالتراث العربي. )
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.